• Altijd uitgebreid bloedonderzoek
  • Duurzaam resultaat
  • Medicatie afbouw
  • Ook online afspreken
  • Met 9,4 beoordeeld

8 praktische tips om snel te koken

29 december 2020
snel koken

Eindeloos zoeken naar gezonde maaltijden in de supermarkt, steeds hetzelfde recept maken of geen idee wat je deze week weer moet eten. Mensen hebben het tegenwoordig allemaal druk met werken, het huishouden, sporten en de kinderen. Dan heb je niet altijd zin en tijd om lang in de keuken te staan om een lekkere en gezonde maaltijd op tafel te zetten. 

Dan maar even gemakkelijk een tosti, de Thuisbezorgd app openen of je haalt een patatje. Herkenbaar? Dat kan vanaf nu anders. Met deze 8 praktische tips leer je om snel te koken, zodat je snel een gezonde maaltijd op tafel hebt staan. Zonder dat je elke dag lang in de keuken hoeft te staan. Niet alleen jij, maar ook je gezin heeft hier profijt van. 

1. Plan je maaltijden

Gezond eten en koken klinkt soms als onmogelijk als je weinig tijd hebt. Het tegendeel is echter waar. Als je elke dag moet bedenken na je werk dat je gaat eten dan kost het je extra tijd en energie. Je hebt geen inspiratie en het ligt dan voor de hand om de makkelijke weg te kiezen. 

Wat als je nu 1 of 2 x per week een moment kiest waarbij je stil staat hoe je week er uit ziet. Heb je een dag veel tijd of juist minder tijd? Kun je een moment vinden om te koken? Door hierop te anticiperen houd je tijd over omdat je hier elke dag na hoeft te denken wat je gaat eten én kun je al voorbereidingen maken. Ook kun je inplannen om bijvoorbeeld iets uit de vriezer te eten, wat je al eerder gemaakt hebt. Lees hier 7 tips voor het maken van een weekplanning.  

2. Dubbel koken

Dubbel koken is echt mijn gouden tip. In je weekplanner kun je kijken op welke dag je meer tijd hebt om te koken. Als je een eenpansgerecht maakt of basissaus, maak dan een dubbele portie. Dit kun je de volgende dag of op een later moment opeten. Dit scheelt weer 1 dag koken. 1 keer koken is 2 keer eten.

3. Invriezen

Als je een dag hebt gevonden waarbij je meer tijd hebt gehad om een dubbele portie te koken, dan kun je dit prima invriezen. Denk aan pastasauzen, ovenschotels, soepen en stamppotten. Het kopen van een kant-en-klaar maaltijd en het opwarmen hiervan, kost nog steeds meer dan 15 minuten. Het opwarmen van een gezonde ontdooide maaltijd uit je eigen vriezer die je vorige week bereid hebt, kost zeker niet méér tijd.

4. Voorgesneden en diepvries groenten

Verse groenten zijn niet gezonder dan diepvries en voorgesneden groenten. Het verschil zit hem alleen in de prijs. Diepvries spinazie (niet de a la creme variant), voorgesneden sperziebonen en bloemkoolrijst kun je allemaal prima gebruiken. Dit scheelt net wat meer tijd dan wanneer je de groenten zelf nog moet schoonmaken. Persoonlijk vind ik niet alle groenten uit de vriezer lekker, maar smaken verschillen hierin. 

5. Kruidenpotjes

Overal is wel een kant-en-klare saus, marinade of kruidenmix voor. De fabrikant speelt hier maar al te goed op in. Helaas bevat dit veel toegevoegde suikers en zout. Blijf zo veel mogelijk weg van deze kant-en-klaar smaakmakers. Kies liever voor kruidenmengels zonder toegevoegde suikers en niet al te veel zout, zoals: 

Je kunt hiermee je groenten op een snelle en gezonde manier op smaak brengen, zodat je ook meer variatie hebt.

6. Soep

Maak in het weekend of op de dag dat je vrij bent standaard een grote pan soep met veel groenten en bijvoorbeeld peulvruchten als je daar van houdt. Vries ook deze bakjes in. Een goed gevulde maaltijdsoep is prima om als diner te eten. Vul wel aan met eiwitten door bijvoorbeeld een omelet of een stukje vlees of vis te bakken. Binnen 10 minuten kun je aan tafel zitten.

7. Bewaar je restjes 

Gooi je altijd de laatste restjes in de pan weg? Of heb je nog groenten over in huis, maar net niet genoeg voor een maaltijd? Spaar je restjes van de hele week op, vries dit in als je het niet langer dan 2 dagen kan bewaren. Maak van 1 dag in de week een ‘kliekjesdag’. Hierbij eet je alle restjes of van afgelopen week. Is dit net te weinig? Kluts dan een aantal eieren door de groenten, snijd eventueel een extra ui en maak er een lekkere groente-omelet van.

8. Kook op een ander moment van de dag

In de meeste gevallen kun je tijd maken: je bepaalt namelijk zelf waar je wel en geen tijd voor vrij maakt. Kijk eens in je agenda en kijk waar je tijd naar toe gaat. Zijn er taken die je kunt schrappen of minder belangrijk zijn? Kun je minder vaak boodschappen doen in plaats van elke dag, zodat je tijd over houdt?

Ik hoor vaak dat het koken en snijwerk pas begint op het moment dat je het liefst al aan tafel wilt. Waarom zou je niet op een ander moment van de dag al voorbereidingen maken? Maak je in de ochtend je ontbijt en lunch klaar? Snijd dan meteen wat groente voor het avondeten. Of is er een dag in de week dat je wat meer tijd hebt, snijd dan de ingrediënten vast voor de volgende dag waarbij dat mogelijk is. Je hoeft niet pas te koken op het moment dat je eigenlijk minder tijd hebt. Kijk dus vooral naar je agenda wanneer je wel wat ruimte kunt vinden. Een goede voorbereiding is hierbij het halve werk.

 

Ben je op zoek naar snelle en gezonde recepten? Kijk dan eens naar deze gezonde recepten:

Diëtist Mandy Breure
11 Tips om duurzaam af te vallen zonder dieet
Download mijn gratis e-book en meld je aan voor mijn maandelijkse
nieuwsbrief met tips om duurzaam af te vallen en gezonde recepten.