Diabetes type 2 en minder medicijnen

Diabetes Mellitus (vertaling ‘honingzoete doorstroming’) is een chronische stofwisselingsstoornis waarbij het lichaam geen of minder insuline aanmaakt. Insuline is nodig om glucose te verwerken. Diabetes is al heel lang bekend en vroeger werd dit ook wel suikerziekte genoemd. Goede bloedglucosewaarden (ook wel bloedsuikers genoemd) zijn van groot belang. Door de bloedglucosewaarden tussen 4 en 10 mmol/l te houden stijgt de kwaliteit van leven nu en later (bij een mens zonder diabetes zijn die waarden normaal tussen 4 en 8 mmol/l). De kans op het krijgen van complicaties, zoals bijvoorbeeld nierafwijkingen, oogafwijkingen en hart- en vaatziekten, kan worden verkleind.

Er zijn verschillende typen diabetes. De meest voorkomende zijn diabetes type 1 en diabetes type 2. De oorzaak van diabetes is een tekort aan het hormoon insuline (=type 1) of een verminderde werking van insuline (=type 2). Het gevolg is een verhoogde bloedglucose.

Wat doet insuline?

Ons eten bestaat uit: koolhydraten, eiwitten en vetten, vitamines en mineralen. De koolhydraten worden door de darmen verteerd tot glucose. De glucose wordt opgenomen in het bloed. De alvleesklier voelt dat de bloedsuikerspiegel stijgt. Als reactie daarop maakt de alvleesklier het hormoon insuline. Insuline zorgt voor de opname van glucose vanuit het bloed door lever, spieren en vetweefsel. De bloedsuiker daalt niet normaal als de alvleesklier onvoldoende insuline aanmaakt, óf als insuline niet goed werkt.

Diabetes type 1

Diabetes type 1 ontstaat vaak op jonge leeftijd, ook wel ‘jeugddiabetes’. De alvleesklier (pancreas) maakt hierbij in het geheel geen insuline meer aan. De béta-cellen van de eilandjes van Langerhans in de alvleesklier, die zorgen voor de productie van insuline, zijn ernstig beschadigd/vernietigd. Doordat het lichaam bij diabetes type I geen glucose meer kan verwerken, blijft de glucose achter in het bloed. De glucose kan dan niet als energiebron worden gebruikt in de lichaamscellen. Wanneer de hoeveelheid glucose in het bloed te hoog is, krijg je een hyper.

De symptomen wijzen duidelijk op diabetes type 1; de diagnose is niet moeilijk te stellen. Symptomen zijn onder meer:

• extreem veel drinken
  • ziek en beroerd voelen
  • veel honger hebben of juist niet
  • chronische vermoeidheid
  • afvallen zonder dat daar een reden voor is

Een hyper is te merken aan de volgende verschijnselen: veel dorst, vaak moeten plassen, een droge tong, moeheid of slaperigheid. Diabetes type 1 is alleen te behandelen met toediening van insuline-injecties.

Diabetes type 2

Diabetes type 2 wordt ook wel ouderdomsdiabetes of insulineresistentie genoemd. Het kan ontstaan op elke leeftijd, maar meestal na het 40e levensjaar. Hierbij is sprake van een hele andere oorzaak dan diabetes type 1. Het lichaam wordt hierbij minder gevoelig voor insuline. De alvleesklier ‘voelt’ dat insuline minder goed werkt en probeert dat te compenseren door meer insuline te maken. Dat kan heel lang goed gaan (wel 10 jaar). Op een gegeven moment kan de alvleesklier dat niet meer aan en neemt de insulineproductie en wordt de gevoeligheid voor insuline verminderd. De bloedglucose stijgt (terwijl de insulineconcentratie in het bloed heel hoog is!). Mensen met diabetes type 2 maken niet minder insuline aan, maar juist méér.

De symptomen zijn niet duidelijk; de diagnose is soms moeilijk te stellen. Symptomen kunnen zijn:

• vermoeidheid
  • veel plassen
  • dorst
  • oogklachten
  • geïrriteerd zijn
  • slechte wondgenezing
  • pijn in benen en voeten

Er zijn verschillende oorzaken die een rol spelen bij het ontstaan van diabetes type 2, zoals:

• Erfelijkheid
  • Overgewicht
  • Bepaalde leefstijl ( ‘verkeerde’ voeding eten, onvoldoende bewegen, stress, onregelmatig en te weinig slaap)

Mensen die een erfelijke aanleg hebben om diabetes type 2 te krijgen én op bovenstaande manier leven, zijn de klos. De bloedsuiker spiegel stijgt door de verkeerde leefstijl. Bij mensen zonder erfelijke aanleg is de kans op het krijgen van diabetes type 2 kleiner, maar wel aanwezig. Onze genen kunnen we niet veranderen, maar onze leefstijl wel! Sterker nog, aan gezondere en betere leefstijl is een voorwaarde voor goede bloedsuikers en minder medicijngebruik.

diabetes type 2

Wat zijn de adviezen bij diabetes type 2?

De behandeling voor mensen met diabetes type 2 kan bestaan uit:

• tabletten (zoals metformine en SU-derivaten)
  • toediening van insuline
  • een combinatie van bovenstaande.
  • leefstijlverandering

De meeste winst kan behaald worden door de leefstijl te veranderen. De meerderheid van de mensen met diabetes type 2 kunnen hun ziekte omkeren door anders eten en een gezondere leefstijl. Geen dieet, maar een veranderingen in voeding, bewegen, slaap en ontspanning!

Heb je diabetes type 2 en wil je ook minder medicijnen gebruiken? Neem dan contact met mij op! Ik ben als diëtist werkzaam in Zwanenburg, tussen Haarlem en Amsterdam in. Ik heb veel ervaring met het gebruik van minder medicijnen bij diabetes type 2 en werk onder andere mee aan het Keer Diabetes2 Om programma. Wil je weten hoe positief de ervaringen zijn van diabetici, bekijk dan dit artikel van RTV Rijnmond. Je kunt mij dagelijks bereiken op 06-83237875 of mail info@dietistmandybreure.nl

MEER INFORMATIE?

Wil je meer informatie over hoe je jouw leefstijl kan verbeteren en wat ik voor jou kan betekenen? Bel, whatsapp of vul het contactformulier in en dan neem ik binnen 1 dag contact met je op. Persoonlijke gegevens worden opgeslagen conform de privacy verklaring.

Bel: 06-83237875

Of stuur een bericht via whatsapp

CONTACTFORMULIER