Wat zijn symptomen en oorzaken van PCOS?

8 maart 2022
PCOS symptomen

PCOS is een veel voorkomende aandoening die bij ongeveer 10% van de vrouwen voorkomt. PCOS is de meest voorkomende hormonale afwijking bij vrouwen. Deze aandoening kan het beste worden gedefinieerd als een groep symptomen die gerelateerd zijn aan de zogenaamde anovulatie (afwezigheid van ovulatie) en een hoog niveau van mannelijke hormonen. Dit heeft vruchtbaarheidsproblemen als gevolg.

PCOS is herkenbaar aan verschillende symptomen, zoals acne, overmatige gezichtsbeharing en gewichtstoename. PCOS kent niet 1 oorzaak, maar ik vertel je hier 5 andere oorzaken van PCOS en hoe deze diagnose wordt gesteld.

Wat is PCOS?

PCOS staat voor het Polycysteus Ovarium Syndroom. Dit betekent letterlijk betekent dat er meerdere (poly) vochtblaasjes (cysten) in de eierstok (ovarium) aanwezig zijn. De groei en rijping van de cysten is verstoord en ze komen moeilijk tot groei. Hierbij vindt er geen of beperkte ovulatie plaats en krijg je ook minder vaak of geen menstruatie. Dit kan resulteren in een verminderde vruchtbaarheid.

Een normale cyclus varieert tussen de 21 en 35 dagen. Als je cyclus langer is dan 35 dagen of korter is dan 21 is de kans groot dat je niet ovuleert. Dit wordt ook wel ‘anovulatoire cyclus’ genoemd. Er is dan wel een bloeding te zien, maar er heeft geen eisprong plaatsgevonden. Dit kan o.a. komen door PCOS.

De diagnose van PCOS

Op internet en in richtlijnen vind je verschillende richtlijnen voor de diagnose van PCOS, maar de richtlijnen verschillen niet erg van elkaar. Dit komt omdat PCOS geen ziekte is, maar een verzameling van symptomen.

De diagnose PCOS wordt gesteld als je minstens twee van de volgende drie punten hebt:

1. Onregelmatige of geen menstruaties (minder dan 8 menstruaties per jaar)
  2. Cystes op één van beide eierstokken
  3. Verhoogd mannelijk hormoon en/of de symptomen die daarbij kunnen horen, zoals acne en overbeharing (die je ook zien op mannelijke lichaamsdelen)

Het beste is om ook een bloedtest te doen om de hoeveelheid  mannelijke hormonen te bepalen en om te kijken of er sprake is van insulineresistentie

Symptomen van PCOS

De symptomen van PCOS die veel voorkomen zijn:

• Een onregelmatige cyclus / uitblijvende menstruatie
  • Gewichtstoename en vetopslag
  • Acne
  • Overbeharing op verschillende lichaamsdelen
  • Depressieve gevoelens en somberheid
  • Wisselende stemming
  • Haaruitval / kaalheid
  • Vermoeidheid

Niet iedere vrouw met PCOS hoeft alle symptomen te hebben. Dit verschilt per persoon.

Oorzaken PCOS

Er is niet één oorzaak die zorgt voor PCOS. Erfelijkheid speelt in ieder geval een grote rol. Binnen sommige families komt het vaker voor dan bij andere, maar overgewicht speelt sowieso vaak een rol. Overgewicht kan PCOS veroorzaken, maar vrouwen die al aanleg hebben om PCOS te krijgen, krijgen het eerder als ze zwaarder worden. De belangrijkste oorzaken zijn dus erfelijkheid en overgewicht.

Verder zijn er nog andere oorzaken gevonden van PCOS, waaronder:

• PCOS als gevolg van insulineresistentie
  • PCOS als gevolg van het stoppen met de pil
  • PCOS als gevolg van ontstekingen
  • PCOS als gevolg van stress
  • Verborgen oorzaak van PCOS

Het bepalen van jouw oorzaak van PCOS kan heel nuttig zijn voor het vinden van de beste behandeling. Ben jij er achter wat de oorzaak bij jou is en wil je weten of er een PCOS dieet bestaat? Lees hier wat je zelf kunt doen om PCOS symptomen te verminderen.

Naast de verontrustende symptomen zoals een onregelmatige menstruatie, gewichtstoename en gezichtshaar, wordt PCOS in verband gebracht met een langdurig risico op diabetes type 2 en hartaandoeningen. Als je het zo bekijkt, is PCOS dus veel meer dan alleen maar een menstruatieprobleem. Het is een hormonale aandoening die het hele lichaam treft en waarvan je veel last kunt hebben.

Heb jij PCOS en wil je op een natuurlijke manier je klachten verminderen? Neem dan contact op, want ik help je graag!