Ben je vaak moe, heb je minder energie dan je zou willen, heb je last van een dip na de maaltijd, heb je last van stemmingswisselingen of lukt het je maar niet om gewicht te verliezen (zonder honger)?
Dit zijn symptomen die aangeven dat je wellicht last hebt van een schommelende bloedsuikerspiegel.

Jaren geleden waren deze symptomen voor mij heel herkenbaar. Als ik om 11.00 uur niet een appel at, dan werd ik misselijk en trillerig. Dit gevoel ging pas weg, zodra ik iets gegeten had. Heb jij hier ook last van en wil je af van die energiedips na het eten? Lees hier wat koolhydraten doen met je bloedsuiker, wat de gevolgen zijn van een schommelende bloedsuikerspiegel en lees meer over diabetes type 2 omkeren.

De bloedsuikerspiegel en insuline

Het eten dat we eten, bestaat uit o.a. drie macronutriënten koolhydraten, eiwitten en vetten. Het lichaam gebruikt deze nutriënten als energiebron voor het lichaam. Koolhydraten zijn de makkelijkste en snelste energiebron en wordt uiteindelijk omgezet naar glucose. De hersenen en het immuunsysteem zijn bovendien een van de grootste glucoseverbruikers.

Wanneer je koolhydraten eet, stijgt het glucosegehalte in je bloed, ook wel de bloedsuikerspiegel genoemd. Als de bloedsuikerspiegel stijgt, maakt de alvleesklier het hormoon insuline. Dit hormoon zorgt ervoor dat glucose uit het bloed kan worden opgenomen en naar de lichaamscellen toe kan. Glucose is onze snelste energiebron en kan direct worden verbruikt of het wordt opgeslagen als reserve in de vorm van glycogeen (in de spieren en in de lever).

Ieder voedingsmiddel heeft een ander effect op de bloedsuikerspiegel. Sommige laten de bloedsuikerspiegel flink stijgen en anderen hebben nauwelijks een effect. Het snel stijgen van de bloedsuikerspiegel heeft als gevolg dat er een flinke hoeveelheid insuline wordt aangemaakt. Je krijgt een flinke energieboost, wat je misschien wel herkent als je een boterham met zoetbeleg, een koekje of iets anders zoets hebt gegeten. Dit is helaas voor korte duur. Deze energieboost zorgt namelijk ook voor een flinke energiedip. Dit wordt veroorzaakt doordat de grote hoeveelheid insuline de bloedsuikerspiegel weer flink laat dalen. Deze bloedsuikerschommeling zorgt voor een energietekort, met als gevolg dat je weer behoefte krijgt om iets (met koolhydraten) te gaan eten. Dit gebeurt wel meerdere keren per dag.

Wat is insulineresistentie?

Het insulinesysteem is een kwetsbaar systeem. De grote hoeveelheid aanmaak van insuline, zorgt uiteindelijk dat je lichaam ongevoeliger wordt voor het hormoon. Deze ongevoeligheid wordt ook wel insulineresistentie genoemd. Je kunt het vergelijken wanneer iemand constant tegen je staat te schreeuwen, dan hoor je dat na verloop van tijd niet meer. Of je luistert er in ieder geval niet meer naar. Zo is het ook met je lichaamscellen. Er is steeds meer nodig voor hetzelfde effect, namelijk de opname van glucose in de cel. Het overschot aan glucose kan niet meer de cel in, hierdoor voel je je moe. Je krijgt trek in zoetigheid, omdat je lichaam een tekort aan brandstof lijkt te hebben. Bovendien kan het overschot niet in de bloedbaan blijven en wordt opgeslagen als vet. Insulineresistentie ligt aan de basis van vele chronische ziektebeelden, zoals PCOS, hoge bloeddruk, hoog cholesterol, overgewicht, spijsverteringsklachten en zelfs tot diabetes type 2.

Bloedsuikerspiegel en spijsvertering

De alvleesklier maakt naast insuline ook spijverteringsenzymen (amylase, lipase en protease) en ondersteunt onze vertering. Insuline regelt de balans van de bloedsuikerspiegel en heeft meer prioriteit. De alvleesklier kan moeilijk twee dingen tegelijk. Dit betekent dat als de alvleesklier te druk is met het aanmaken van insuline, dit ten koste zal gaan van de productie van spijsverteringsenzymen. Te weinig spijsverteringsenzymen leidt tot een verstoring van de spijsvertering met darmklachten als gevolg. Heb je last van winderigheid, een plakkerige ontlasting, buikkrampen, diarree of juist verstoppingen? Allemaal symptomen die aangeven dat er iets niet klopt met de spijsvertering. Mijn Tip! Kijk eens hoe het met jouw bloedsuikerspiegel is. Dit is namelijk de eerste stap bij het aanpakken van darmklachten.

Het eten van veel bewerkte koolhydraten, veel eetmomenten op een dag, langdurig stilzitten, onvoldoende bewegen, verminderde slaapkwaliteit en chronische stress zijn een van de grootste oorzaken die leiden tot spijsverteringsklachten, insulineresistentie en zelfs diabetes type 2. Ook wel een leefstijl die veel mensen leiden, een Westerse leefstijl.

Wat zijn de symptomen van insulineresistentie?

In een voorstadium krijg je veel signalen. Ieder mens is uniek dus de hevigheid van de symptomen zijn wisselend. De volgende symptomen herken je in het eerste stadium insulineresistentie:

• grote zoetbehoefte, vaak de hele dag door
  • gewichtstoename (en moeite om af te vallen)
  • hongeraanvallen tussen de maaltijden door
  • chagrijnig/humeurig als je niet iets eet
  • hoofdpijn
  • acné en een onrustige huid
  • veel plassen
  • vocht vast houden
  • toenemende taille
  • energieschommelingen
  • vermoeidheid na maaltijden
  • verhoogd cholesterolgehalte
  • spijsverteringsklachten

Wat kun je er aan doen?

Gelukkig wordt er ook in de reguliere geneeskunde steeds meer erkend dat insulineresistentie te behandelen is en zelfs diabetes type 2 omkeerbaar is. Minder medicijnen, door middel van een leefstijlverandering. Dit betekent dat je een keus hebt! Dit is wat je onder andere kunt doen:

*Heb je diabetes type 2 en gebruik je medicatie? Dan is het niet aan te raden om je voedingspatroon zonder begeleiding te veranderen. Wanneer medicatie niet wordt aangepast, kan dit een daling geven van de bloedsuiker. Neem contact op voor advies.

Ook al lijkt het niet veel, het kan een behoorlijke uitdaging zijn om dit allemaal voor elkaar te krijgen. Het is meer dan de moeite waard! Het is fijn om je weer goed te voelen, genoeg energie te hebben en niet meer afhankelijk te zijn van het constant iets moeten eten. Hoe mooi is het als je minder tot geen medicatie meer hoeft te gebruiken!

Je hoeft zeker niet alles in 1x te veranderen. Doe dit stap voor stap en op momenten die haalbaar zijn. Weet je niet goed hoe je dit aan moet pakken of wil je hier persoonlijk advies over? Ik help je graag, zodat je jouw energie weer terug krijgt en/of minder medicatie kunt gebruiken!

MEER BERICHTEN

%d bloggers liken dit: