• Altijd uitgebreid bloedonderzoek
  • Duurzaam resultaat
  • Medicatie afbouw
  • Ook online afspreken
  • Met 9,3 beoordeeld

5 dingen die je niet moet doen als je gezond wilt afvallen

25 oktober 2021
gezond afvallen

Je bent een paar kilo’s te zwaar welke je al een lange tijd kwijt wilt. Je weet wat gezond eten is, maar na meerdere pogingen om af te vallen krijg je de kilo’s er maar niet af en kom je zelfs aan. Hoe kan dat? De kans is groot dat je een aantal veelvoorkomende fouten maakt die niet werken als je wilt afvallen. 

Op internet lees je vooral wat je wel moet doen om af te vallen, maar niet wat je niet moet doen om gezond af te vallen. Dan gaat het niet over dat je dagelijks geen pak koekjes moet eten, maar wel over misvattingen. Lees hier 5 dingen die je niet moet doen als je gezond wilt afvallen.

1. Tussendoortjes eten

Weet jij nog hoe jouw ouders of opa en oma vroeger aten? Nee, dat waren geen 6 of 9 eetmomenten per dag. Dat bestond uit 3 verzadigende maaltijden, volle producten en een snack was eerder een uitzondering dan een gewoonte. 

Sinds de jaren 80 werd vet in ons eten beperkt omdat overgewicht en diabetes toenamen en ontstonden er meer light en magere producten. Er kwamen meer snacks, koekjes en koolhydraatrijke producten op de markt. 

Light en koolhydraatrijke producten leveren in een korte tijd energie, doordat ze veel suiker bevatten. Deze energie is snel verbruikt, je lichaam vraagt na 2 uur weer om nieuwe energie. Een Snelle Jelle, krentenbol of eierkoek is dan snel gepakt en geeft deze snelle energie. Gevolg? Een energiedip en de cirkel begint weer opnieuw. 

Het nadeel hiervan is dat je lichaam veel én continue insuline aan het aanmaken is om al deze suikers te verwerken. Ja, insuline is een essentieel hormoon, maar ook een vetopslag hormoon. Een teveel leidt tot insulineresistentie, een voorstadium van diabetes type 2.

2. Maaltijden overslaan

Het is een logische gedachte dat als je wilt afvallen je minder moet eten. Een maaltijd overslaan is dan eenvoudig, omdat je in één keer minder calorieën binnen krijgt. Toch klopt dit niet en helpt het je zeker niet om af te vallen. Minder eten dan je nodig hebt, zorgt voor een aanpassing van je stofwisseling waarbij je lichaam de energie juist vasthoudt omdat er al zo weinig binnen komt. 

Een maaltijd overslaan en structureel te weinig calorieën binnenkrijgen zorgt er ook voor dat je later op de dag of in de avond sneller geneigd bent om later de snacken of te grote porties in een keer neemt omdat je minder goed verzadigt bent. Deze snacks bestaan dan niet uit gezonde producten zoals groente, maar vaak uit calorie- en energierijke producten zoals chips, zoutjes, pizza en chocolade. 

3. Snel veel kilo’s willen afvallen met een crashdieet

Snel en veel kilo’s afvallen zorgt in veel gevallen niet voor blijvend resultaat en brengt je eerder in de problemen met negatieve gevolgen op lange termijn:

  • je verliest spiermassa
  • je raakt vooral vocht kwijt en minder vetmassa
  • je stofwisseling gaat trager werken
  • je krijgt onvoldoende vitamines, mineralen en vezels binnen

Bovendien is een crashdieet waarbij je heel weinig calorieën binnenkrijgt lastig vol te houden. Je voelt je energieloos, bent prikkelbaar en hebt minder zin in alledaagse dingen. Ga je weer ‘normaal’ eten dan kom je weer aan. Wat je kwijt bent geraakt aan spiermassa, komt terug als vetmassa wat je lichaam een stuk ongezonder maakt.

4. Minder vet eten

Al jaren zijn we bang gemaakt voor vet. Vet levert twee keer zoveel calorieën dan eiwitten en koolhydraten. Het is dan ook een logische gedachte, als minder calorieën binnen wilt krijgen, om vet te vermijden. Als het zo simpel is, waarom heeft dit dan bij veel mensen geen effect en neemt het aantal mensen met overgewicht, obesitas en diabetes type 2 eerder toe dan af? 

Het eten van minder vet betekent niet automatisch dat je minder calorieën binnenkrijgt. Vet is een belangrijke smaakmaker en verzadigingsbron. Het vet wat uit een product wordt gehaald, wordt door de fabrikant vervangen door suiker. 

Suiker wordt omgezet en opgeslagen als vet in het lichaam, omdat je lichaam hier veel insuline voor aanmaakt. Dit kan leiden tot insulineresistentie. Van suiker krijg je eerder trek in tussendoortjes, vet daarentegen verzadigt voor uren en het lichaam vraagt hierdoor niet om tussendoortjes. Wees niet bang voor vet.

5. Smoothies en vruchtensappen drinken

‘’Elke dag een glaasje jus d’orange of een fruit smoothie zorgt in ieder geval dat ik aan mijn fruit kom en mijn vitamines weer binnen krijgt.’’ Ja, fruit levert zeker vitamines en vezels, maar ook enorm veel fruitsuiker. Deze fruitsuikers zijn niet gezonder dan tafelsuiker of honing

In een glas jus d’orange zitten al snel 3 sinaasappels. 3 sinaasappels eet je echter nooit in één keer op. Je lichaam hoeft weinig moeite te doen om vloeibare fruitsuikers af te breken en op te nemen. Deze vloeibare fruitsuikers komen razendsnel in de bloedbaan, je lichaam produceert een plens insuline, verzadigen niet en worden uiteindelijk opgeslagen als vet in het lichaam. Dit betekent ook dat je weer eerder trek hebt en dus sneller aankomt in gewicht. 

Om te onthouden

Afvallen is niet altijd even gemakkelijk en het gaat alleen over minder eten. Het is goed om deze 5 misvattingen en veelvoorkomende fouten te voorkomen en je niet alleen te richten op wat je wel moet doen om gezond af te vallen.

Lukt het jou niet om gezond af te vallen en ben je het zat om weer een streng dieet te volgen? Neem dan contact op, want ik help je graag op weg naar duurzaam gewichtsverlies zonder dieet. 

Diëtist Mandy Breure
11 Tips om duurzaam af te vallen zonder dieet
Download mijn gratis e-book en meld je aan voor mijn maandelijkse
nieuwsbrief met tips om duurzaam af te vallen en gezonde recepten.