Na een lange werkdag kom je er wel eens achter dat zowel de koelkast als voorraadkast aan de lege kant is. Ook de vriezer laat je deze keer in de steek, want die heb je vorige week al leeg gegeten. Allemaal redenen (of excuses) die je in de verleiding kunnen brengen om toch die snelle hap, een kant-en-klaar maaltijd uit de supermarkt, een pizza of een zak patat te kopen en je doel nog even te verplaatsen naar volgende week. Nu denk je misschien ”ach.. dit gebeurt misschien één keer in de week, dat moet toch kunnen?”. Erger wordt het als het vaker gebeurd…misschien toch wel elke werkdag. Vooruit denken én het maken van een weekplan is hierbij de oplossing en levert daarnaast nog veel meer voordelen op.

 

Maar wat als ik geen tijd heb?

Uit de praktijk blijkt dat naast geld, tijd een belangrijke rol speelt dat ongezonde eetgewoontes voorkomt. Ik hoor vaak: ‘’ik ben zo laat thuis van werk, dan heb ik echt geen zin om nog boodschappen te doen en een half uur in de keuken te staan. Laat staat wat ik moet bedenken om te eten vanavond’’. De vraag is eerder, hoe effectief besteden we onze tijd nog op dit moment? We zijn allemaal druk met werk, (sociale) verplichtingen en deadlines. Ohja en sporten moeten we ook niet vergeten, want dat is gezond toch? We zijn op dit moment veel tijd kwijt aan dingen die moeten van aan dingen die we willen. Het kopen van een kant-en-klaar maaltijd en het opwarmen hiervan, kost nog steeds meer dan 15 minuten. Het opwarmen van een ontdooide maaltijd die je vorige week bereid hebt, kost zeker niet méér tijd. Bovendien is je eigen maaltijd niet alleen beter, maar ook veel lekkerder én verzadigender.

Kortom, met een vooruit plannen kom je dus effectiever uit en hou je nog tijd over ook. De voordelen zijn namelijk ook:

  • Meer tijd, want je hoeft niet dagelijks naar de supermarkt
  • Minder tijd, want je hoeft niet steeds te bedenken ‘wat moet ik nu weer eten’
  • Minder stress
  • Je houdt geld over, want kant-en-klaar maaltijden zijn duurder en je wordt sneller verleid door impulsaankopen
  • Minder snackgedrag

Ik zeg niet dat je elke week 1 weekplan moet maken. Je kunt ook beginnen met een 3dagenplan. Hierbij een aantal tips op een rij die je zeker gaan helpen, zodat ook jij van bovenstaande voordelen profiteert:

  • Maak aan van de week of in het weekend of op je vrije dag een weekplan / 3dagenplan
  • Betrek het gezin erbij, zodat je het niet alleen hoeft te beslissen en iedereen tevreden is
  • Check eerst wat de aanbiedingen zijn. Dit zijn meestal ook producten die in het seizoen verkrijgbaar zijn
  • Beperk het aantal keer dat je boodschappen doet, tot 2 keer per week
  • Maak dubbele porties en vries maaltijden in
  • Bedenk ook wat je als lunch gaat eten. Dit helpt je om bijvoorbeeld restjes groente te verwerken en een salade, zodat je minimaal 400 gram groenten per dag binnen krijgt;)
  • Houd daarnaast de voorraad in je vriezer bij, dan weet je wat je hebt en zit je ook nooit zonder. Denk aan soep, basis pastasauzen of curry’s
  • Zorg voor een goed gevulde voorraadkast: peulvruchten, blikjes vis, olijven, eieren en tomatenblokje

 

Last but not least, gooi nooit je weekplanners weg! Na een paar weken, pak je gewoon weer eens oud weekplan voor als je echt inspiratieloos bent. En vergeet ook niet eens te kijken op de receptenpagina.

%d bloggers liken dit: