Stress is tegenwoordig een normaal verschijnsel. Je kunt dagelijks stress ervaren vanuit de omgeving, zoals bij je werk, gezinssituatie, geluid, verkeer, geld, internet, social media, etc. We beschouwen deze stressfactoren als normaal, gaan mee in de snelheid van het dagelijks bestaan en denken er verder niet over na.

Op korte termijn zorgt stress ervoor dat het lichaam zich klaar maakt voor actie, het bekende ‘fight-or-flight’ mechanisme. Je hartslag stijgt en je bloeddruk gaat omhoog en daarbij worden bepaalde lichaamsfuncties in de ‘stand-by-modus’ geplaatst. Bepaalde lichaamsdelen krijgen op dat moment meer energie om sneller te reageren:

  • Je spieren om snel weg te rennen
  • Je hersenen om snel een beslissingen te nemen
  • Je zintuigen om snel in te kunnen spelen op de onbekende situatie.
  • Je pijngrens gaat naar beneden

Het stresshormoon cortisol

Als we denken aan stress, denken we vaak als eerste aan mentale stress veroorzaakt door bijvoorbeeld drukte op het werk, een onzekere financiële situatie, familieaangelegenheden of een vakantie waarvoor nog heel wat moet worden geregeld. Maar ook lichamelijke ongemakken kunnen cortisol flink omhoogdrijven. Zo is ons cortisol hoger wanneer we ziek zijn, een ontsteking hebben of pijn ervaren. Ook wanneer we ons in (voor ons doen) extreme temperaturen bevinden of fysiek uitgeput zijn door te weinig slaap of te veel lichamelijke inspanning stijgt ons cortisol.

Op korte termijn levert dit geen problemen en is dit juist heel handig in acute situaties. De hoofdrolspelers hierbij zijn de stresshormonen cortisol en (nor)adrenaline.Stress die lang aanhoudt, noemen we chronische stress. Veel mensen merken niet dat ze continue een beetje gespannen zijn. Chronische stress (en te weinig ontspanning) is niet goed voor het lichaam en is ziekmakend. Bij chronische stress heb je onder andere verhoogde gehaltes cortisol in het bloed. Dit zorgt er voor dat je eetlust toeneemt en je extra vet opslaat in de buik. Dat is net de plek waar je het niet wilt hebben.  Voor mensen met diabetes type 2 leidt dit tot een verhoging van de bloedsuiker.

Stress en diabetes type 2

Diabetes type 2 en stress is geen goede combinatie. Als je diabetes type 2 hebt, levert dat stress op, allereerst voor je lichaam. De wisselingen in bloedglucose waarden moet continue aangepast worden én je stofwisseling raakt er van in de war. Naast dat stress de bloedsuiker verhoogt, heeft het ook een effect op de manier waarop je leeft:

  • je slaapt minder goed
  • je eet ongezonder en je eetlust neemt toe (vooral verlangen naar zoet en suikers)
  • je wordt vergeetachtiger
  • je hebt minder zin om te bewegen

Slecht voor jezelf zorgen zorg er weer voor dat de stress in je lichaam toeneemt. Op de eerste plaats heeft stress direct een effect op diabetes type 2 en de bloedglucose. Op de tweede plaats veroorzaakt diabetes type 2 ook stress, in je lichaam en in je hoofd. Voor je het weet ontstaat er een vicieuze cirkel en gaat het van kwaad tot erger.

13 tips om stress te verlagen

Probeer elke dag op een vast moment en bewust na te gaan hoe hoog je stressniveau is en wat er nodig is om dit te verhelpen. Onderstaande tips kunnen goed helpen om stresshormonen in het lichaam te laten afnemen.

 

  1. Ontspanningsoefening
  2. Gebruik een special app op je telefoon voor een mindfulness oefening
  3. Ademhalingsoefening
  4. Maak een wandeling buiten
  5. Luister naar muziek
  6. Lees een boek
  7. Ga tuinieren
  8. Neem een warm bad
  9. Boek een massage
  10. Ga naar de sauna
  11. Ga dansen
  12. Ga minimaal 1 uur offline (zet je tv, telefoon etc uit)
  13. Doe dagelijks minimaal 1 ding waar je energie van krijgt

MEER BERICHTEN

%d bloggers liken dit: