Voor veel mensen zijn er ieder jaar net iets te vaak ‘feestmomenten’, vakanties en gezelligheid. Deze momenten gaan vaak hand in hand met heerlijke hapjes in overvloed. Voor menigeen breekt daardoor eens in de zoveel tijd het diëten weer aan. Maar niet ieder pondje gaat door het mondje. Veel mensen beweren dat overgewicht ‘gewoon’ een gevolg is van te veel eten en te weinig bewegen. Het hebben van overgewicht is in sommige gevallen een veel complexer probleem. Bovendien gaat het ook over eetkeuzes die je maakt, voor welke gelegenheid dan ook.

Een aantal oorzaken die wél zorgen voor overgewicht, maar weinig tot niets te maken hebben met de veel calorieën zijn bijvoorbeeld: hormonale verstoringen, medicijnen, te weinig slaap, verstoring in de bloedsuikerregulatie, een verstoring van darmbacteriën en een voedselintolerantie.

Helaas zijn veel diëten niet gericht op blijvend effect. Sterker nog, met name stenge of crashdiëten geven op lange termijn juist klachten en een gewichtstoename. Daarnaast daalt de lichaamsthermosstaat om zuiniger om te gaan met energie. De gevolgen van het te vaak en te streng diëten zijn hormonaal een nachtmerrie. Uiteindelijk keert het gros van de mensen in een recordtempo weer terug op het oude gewicht en vaak zelfs op een hoger gewicht. Dit kan voorkomen worden als we de kilo’s kwijt raken door een gezonde leefstijl, waarbij (oude en ongezonde) gewoonten worden aangepast.

Wat dan wel als ik wat kilo’s kwijt wilt?

Misschien zou je je eerst de vraag kunnen stellen: ‘Bel ik eigenlijk wel te zwaar of vind ik mezelf te zwaar?’. Bovendien is er niet één antwoord op wat de beste manier is om wat kilo’s kwijt te raken. Het belangrijkste is om de oorzaak te achterhalen en de totale leefstijl te bekijken. Verder zijn er een aantal basis leefstijltips die voor veel mensen toepasbaar zijn, maar ik schreef ook wat mijn basisrichtlijnen zijn over gezonde voeding:

  • Kom in beweging als je dat nog niet deed. ’s Morgens op een nuchtere maag is het beste moment om te gaan bewegen. Dit is een effectieve manier om in de vetverbranding te komen. Wat je aan het begin van de dag hebt gerealiseerd, pakt niemand je meer af. Het vergrote van je spiermassa zorgt ervoor dat je zelfs in rust/slaap extra energie kunt verbranden
  • Kies voor onbewerkte producten met zo min mogelijk ingrediënten
  • Bereid zelf je eten met gezonden vetten, eiwitten, langzame koolhydraten en voldoende vezels
  • Eet volop groenten en eet alle kleuren van de regenboog
  • Bedenk een realistisch doel en van tevoren wat je aan mogelijke hindernissen op je pad kunt tegen komen. Als je dat eerst bedekt en dan ook je ‘alternatieven’ hebt bedacht, dan is de kans van slagen vele malen groter
  • Leer te luisteren naar je lichaam en verzadigingsgevoel
  • Eet verzadigende maaltijden en 3 keer per dag

Ben jij klaar met het gevecht tegen de kilo’s en klaar met dat eeuwige lijnen? Ga dan samen met mij aan de slag om jouw leefstijl blijvend te veranderen en opzoek te gaan naar de oorzaak. Neem contact op.

 

%d bloggers liken dit: