De eerste maaltijd en waar begin je dan mee? Iedereen heeft zo zijn eigen rituelen in de ochtend. De een is vroeg wakker (net als ik) en de ander blijft liever lang in bed liggen. Zo heeft ook ieder zijn eigen voedselvoorkeuren en ontbijtgewoontes. Deze gewoontes zijn vaak eenzijdig en bestaan bij het gros van de mensen uit (bewerkte)granen, zoals magere yoghurt met muesli en brood met kaas. Klinkt redelijk gezond, denk je vast. Mensen zijn immers gewoonte dieren en eten graag hetzelfde en variëren is best een uitdaging.

Het is juist belangrijk om gevarieerd te eten. Je voeding levert namelijk niet alleen brandstof, maar ook bouwstoffen die het lichaam nodig heeft om te functioneren en te herstellen. Niet elk voedingsmiddel bevat dezelfde bouwstoffen en daarnaast verschilt ook de energiebron (koolhydraten, eiwitten, vetten). Nog belangrijker zijn de verschillende vitamines en mineralen. Als je eenzijdig eet dan krijg je dagelijks nooit alle bouwstoffen binnen en is de kans op voedingstekorten groot. Dit heeft als gevolg dat je allerlei lichamelijke en zelfs geestelijke) klachten kan krijgen.

Wat kan ik ontbijten?

Regelmatig krijg ik vragen als ”hoe ziet jouw ontbijt er uit”, ”wat zijn alternatieven voor brood” en ”hoe zorg ik ervoor dat ik na twee uur niet weer honger krijg”? Mijn eerste advies is, kijk eens naar je eigen eetpatroon. Houd bijvoorbeeld 2 dagen jouw voeding bij. Eet je voornamelijk granen (lees bewerkte koolhydraten) en magere producten bij het ontbijt? Krijg je wel voldoende eiwitten en vetten binnen? Welke fruitsoorten kies je? Bewustwording van je eigen eetpatroon is al een eerste stap.

Op je op weg te helpen wil ik je graag vertellen wat wél allemaal mogelijk is. Want er is juist zoveel mogelijk. Dit betekent niet dat je vanaf nu elke dag iets anders moet ontbijten. Probeer de komende weken bijvoorbeeld eens 2 keer iets anders uit en ervaar wat het met je doet. Heb je ‘s ochtends weinig tijd? Maak het dan bijvoorbeeld de avond van te voren klaar.

Mijn favorieten ontbijtjes:

♦Groenteomelet
♦Kokosyoghurt met diepvriesfruit en granola
♦Bananenpannenkoek met kaneel en pompoenpitten
♦Lijnzaadcrackers met ei en notenpasta
♦Ei in avocado
♦’Appeltaartje’

Klik hier om mijn favorieten ontbijtjes inclusief recepten te downloaden.

Wil jij een advies over jouw voedingsgewoontes? Of wil je weten hoe jij je ontbijt kunt optimaliseren, zonder dat je 2 uur weer iets moeten eten? Neem dan contact op, zodat we kijken wat de mogelijkheden zijn!

 

Liefs,

Mandy

MEER BERICHTEN

%d bloggers liken dit: