Eieren, je vindt ze in allerlei soorten en maten en je kunt het op verschillende manieren bereiden. Al jaren wordt er gespeculeerd dat meer dan 3 eieren per week eten niet gezond is en zelfs je cholesterolwaarden laat stijgen. Ben jij ook bang dat je cholesterolwaarden stijgen door het eten van eieren? Dat is nergens voor nodig, want het advies om eierconsumptie om die reden te beperken is achterhaald.

Een eitje past in een gezond voedingspatroon. Maar hoeveel eieren per week zijn nog gezond? Lees in dit artikel hoeveel eieren je per week kunt eten en waarom eieren zo gezond zijn. 

Welke voedingsstoffen bevatten eieren?

Eieren zijn fantastische producten. Ze bevatten heel veel verschillende voedingsstoffen en zijn erg veelzijdig. Ze zijn rijk aan vitamine B12, vitamine D en mineralen als fosfor, ijzer, zink en seleen. Dit maakt eieren ook een volwaardige vervanger voor vlees. Ze vormen ook een bron van vitamine A, vitamine B2, foliumzuur. Dat al deze voedingsstoffen in een eitje passen: geweldig toch!?

Deze vitamines en mineralen heb je dagelijks nodig om lichaamsprocessen voldoende te kunnen uitvoeren.

Daarnaast bevat 1 ei gemiddeld 7 gram eiwit en bestaat het uit verschillende aminozuren, wat weer essentiële bouwblokjes zijn voor je lichaam. Om je een vergelijking te geven:

  • 1 plak kaas bevat gemiddeld 5 gram eiwit
  • 1 flinke plak kipfilet bevat 4 gram eiwit.

Eieren kunnen door hun hoog eiwitgehalte en vetten bijdragen bij een verzadigend gevoel, waardoor je bij de volgende maaltijd minder trek hebt. Dit voorkomt snack-trek en de behoefte aan koekjes en snelle suikers tussen de hoofdmaaltijden door.

Verhoogt het eten van eieren je cholesterolgehalte?

1 ei bevat gemiddeld 200 mg cholesterol. Cholesterol is ook een onmisbare bouwstof voor het lichaam, bijvoorbeeld voor de aanmaak van (geslachts)hormonen.

Je lever produceert 80% van het totale cholesterol zelf. De overige 20% van het cholesterol in je lichaam wordt bepaald door je voeding en andere factoren. Als je meer cholesterol binnen krijgt via de voeding, dan maakt je lichaam zelf minder cholesterol aan en vice versa.

In 2015 concludeerde de commissie van de Gezondheidsraad dat de inname van cholesterol uit eieren per 200 milligram per dag (= 1 ei) het LDL cholesterol verhoogde met 0,1 mmol per liter. Een minimale stijging dus.

Dit onderzoek is echter uitgevoerd onder mensen die meer dan 14 eieren per week aten, hoeveelheden die in de huidige consumptie nauwelijks voorkomen.

Op individueel niveau heeft dat nauwelijks betekenis. Daarnaast bevatten eieren meer voedingsstoffen dan cholesterol, die mogelijk beschermen tegen hart- en vaatziekten. Een verhoogd cholesterolgehalte is niet alleen afhankelijk van de hoeveelheid eieren die je eet, maar van je totale eet- en levensstijl.

Hoeveel eieren mag je eten?

Nog steeds wordt er veel onderzoek gedaan naar het eten van eieren en het risico op hart- en vaatzieken. Meer dan 14 eieren per week lijkt geen gezond idee, omdat dit het risico op hart-en-vaakziekten en diabetes type 2 kan verhogen. Uit recent en verschillende onderzoeken blijkt dat de consumptie van gemiddeld 7 eieren per week veilig en gezond is, ook voor mensen met diabetes type 2 en hart- en vaatziekten.

Mijn advies over het eten van eieren

Eieren zijn veelzijdige producten door de vele verschillende voedingsstoffen. Hiermee maakt een ei de maaltijd een stuk volwaardiger. Je kunt gerust elke dag een ei eten zonder dat je bang hoeft te zijn dat je cholesterolwaarden stijgen.

Bovendien is een ei goedkoop, onbewerkt en zijn er geen stoffen uitgehaald of aan toegevoegd.

Kortom, het is je totale eet- en leefstijl dat je gezondheid bepaalt en niet het weglaten of toevoegen van een enkel voedingsmiddel.

Breek de dag, tik een eitje!

%d bloggers liken dit: