Feestdagen in december. De maand met veel gezelligheid én lekker eten. Een uitgebreid kerstbrunch. Een kerstdiner op eerste, tweede (en stiekem ook nog derde kerstdag). En dan hebben we het nog niet eens over oliebollen, kerstkransjes en overgebleven pepernoten gehad…De feestdagen zijn onlosmakelijk verbonden met lekker eten. Dat is helemaal niet erg, maar voor veel mensen  is het moeilijk om tijdens de kerstdagen gezond te blijven eten. We willen niet al het ongezonde uit de weg gaan, want het is allemaal zo lekker. Echter willen we tussen de kerstdiners door wél gezond blijven eten. Ik geef je mijn 8 handige tips, zodat je met de feestdagen makkelijker goede keuzes kunt maken.

1.80/20-regel

Niemand kan alle dagen 100% gezond eten. Ik houd altijd de 80/20-regel aan. Kies 80% bewust voor het gezonde en 20% bewust voor het ongezonde (dan wel het allerlekkerste natuurlijk). De dagen dat we echt feest hebben zijn er relatief weinig: 5 december, 25 & 26 december en 31 december. Dat zijn dus 4 van de 31 dagen van december.

2.Intermittent fasting

Als je niet aan een grote tafel wordt verwacht voor een uitgebreid kerstontbijt, dan is intermittent fasting misschien iets voor jou. Hierbij eet je minimaal 16 uur niet. Dit klinkt heel lang, maar in de praktijk is het vrij eenvoudig. Je stelt je eerste maaltijd gewoon wat langer uit. Eet je eerste maaltijd bijvoorbeeld eens om 12 uur ‘s middags.

3.Plan een gezamenlijke wandeling

De feestdagen zijn een ideaal moment om een flinke wandeling te maken met familie of vrienden. Heerlijk om een frisse neus te halen, de benen te strekken en een goed gesprek te voeren. Prima te combineren met mijn eerste tip. Hiermee zit je optimaal in de vetverbranding. Mooie bijkomstigheid dus.

4.Kies wat je wel en niet gaat eten

Vooruit plannen kan heel helpend zijn. Door met jezelf af te spreken wat je wel van plan bent om te eten en wat je niet wilt eten, zorgt ervoor dat je verleidingen eenvoudiger kunt weerstaan op dat moment. Je hebt immers een afspraak met jezelf gemaakt. Dit klinkt eenvoudiger dan het in werkelijkheid is. Bedenk wat hierin voor jou werkt. Zijn dat helpende gedachten? Kun je redenen bedenken wat het je oplevert als je je vergrijpt aan al dat lekkers? En hoe zou je je voelen als het je wel lukt om je aan jouw eigen afspraak te houden.

5.Eet één bord en langzaam

Met een tafel vol lekkers is de verleiding groot om drie keer op te scheppen. Er is geen reden om door te eten tot je uit je broek knapt of zelfs pijn in je buik hebt. Beter is het om één bord op te scheppen en dat langzaam en met aandacht op te eten. Zo zul je je al snel prettig verzadigd voelen. Heb je toch nog trek? Kies dan nog voor wat extra groenten.

6.Geniet

Werk niet gedachteloos een een hand vol kerstkransjes, koekjes of een paar oliebollen naar binnen. Eet niet alvast stiekem in de keuken wat, maar ga er juist goed voor zitten. Richt je aandacht op dat wat je wilt gaan eten en eet het al genietend op. Dit werkt echt. Je zult zien dat je dan minder geneigd bent om oeverloos door te snaaien.

7.Maak van je eten een feestje

Je kunt ook gezond, lekker én feestelijk eten. Het is een kwestie van op zoek gaan naar goede recepten. Je kunt ook groentegerechten net zo feestelijk maken als je zelf wilt. Het gaat immers om de aandacht die je er aan besteed.

8.Voel je niet schuldig

Heb je een avond toch iets meer gegeten dan je gepland had? Of heb je je niet aan je eigen afspraak gehouden? Geen man over boord en voel je niet schuldig. Morgen is er weer een nieuwe dag en heb je tijd genoeg om bovenstaande tips toe te passen of de draad weer op te pakken. En van die paar honderd calorieën kom je echt niet kilo’s aan.

Kortom, eet alleen het lekkerste en niet al het lekkers!
Fijne feestdagen!

%d bloggers liken dit: