Magnesium wordt ook wel het ‘’supermineraal’’ of ‘’ontspanningsmineraal’’ genoemd. Het is namelijk betrokken bij meer dan 300 lichaamsprocessen. Daarnaast is het de belangrijkste schakel in de energievoorziening, betrokken bij zenuwprikkels en botopbouw. Het zorgt niet alleen voor ontspanning van de spieren, maar ook van de hersenen. Ook werkt magnesium krachtig tegen stress, depressies en (spier)krampen. Dit is nog maar een korte opsomming. Hoe meer emotionele of fysieke stress, hoe meer magnesiumverbruik. Stress ‘vreet’ namelijk aan magnesium. Kortom magnesium is een onmisbaar mineraal en een echt anti-stress middel.

Hoe herken ik een magnesiumtekort?

Een magnesiumtekort komt regelmatig voor, vaker dan je denkt. Heb je regelmatig last van (spier)krampen in je kuit, nek of een trillend ooglid? Dan kan dit duiden op een magnesiumtekort. Magnesium ligt voornamelijk opgeslagen in je botten (60%), je spieren (20%) en in zacht lichaamsweefsel (20%). In het bloed bevindt zich minder dan 1%. Een magnesiumtekort wordt niet snel opgemerkt uit een bloedanalyse. Hoe weet je nou of je een magnesiumtekort hebt? Een magnesiumtekort verschilt per persoon en kan je herkennen aan de volgende symptomen:

  • Vermoeidheid / weinig energie
  • (Spier)krampen
  • Ooglidtrillingen
  • Gebrek aan concentratie
  • Moeilijk inslapen of slapeloosheid
  • Prikkelbaarheid
  • Migraine / spanningshoofdpijn
  • Spierzwakte
  • Futloosheid
  • Misselijkheid
  • Vaatvernauwing
  • Onrust

Het gros van de mensen krijgt onvoldoende magnesium binnen. Enerzijds door een ongezond voedingspatroon en overmatig suiker- en alcoholgebruik. Anderzijds door een slechte opname in de darmen en de hoeveelheid stress die we dagelijks ervaren. Ook het gebruik van medicatie, zoals diuretica en maagzuurremmers kan leiden tot een magnesiumtekort. Magnesium werkt samen met andere co-factoren, zoals vitamine B6, taurine, vitamine C, calcium en vitamine D. Een magnesiumtekort heeft direct invloed op de opname van andere onmisbare vitamines en mineralen.

Denk je dat je via de voeding voldoende magnesium binnenkrijgt? Dan is het ook interessant om te kijken of je lichaam dit daadwerkelijk wel kan opnemen en je de juiste magnesiumvorm binnen krijgt. Dit wordt beïnvloed door verschillende factoren. Om opgenomen te worden gaat magnesium met andere mineralen de strijd aan. De inname van onder andere fytinezuur (in granen), een hoge eiwit- en calciuminname (zuivel) en overmatig alcoholgebruik verstoort de opname van magnesium.

Hoe krijg ik voldoende magnesium binnen?

Magnesium is te vinden in onze voeding. Door verarming van de bodem en het gebruik van kunstmest is het magnesiumgehalte, in vergelijking met jaren geleden, drastisch gedaald. Meer magnesiumrijke voedingsmiddelen helpt je om voor een deel magnesiumtekort aan te vullen. Voeding is altijd de basis en krijgt daarom de voorkeur. Maar wat zijn magnesiumrijke voedingsmiddelen?

De dagelijks aanbevolen hoeveelheid magnesium voor de gemiddelde Nederlander bedraagt 300 mg per dag. De werkelijke behoefte kan sterk variëren. Dit is afhankelijk van je leeftijd, geslacht, zwangerschap, beroep, voedingsgewoonten, leefwijze en sport. In bepaalde omstandigheden kan de behoefte aan magnesium wel oplopen tot 600-700 mg per dag. Hoeveel magnesium je per dag nodig hebt, is dus per persoon verschillend.

Zoals eerder verteld, komen we via onze dagelijkse voeding niet aan de benodigde hoeveelheid magnesium. Wil je jouw magnesiumtekort aanvullen en af van je spierkramp? Zorg in ieder geval dat je dagelijks voldoende magnesiumrijke voedingsmiddelen binnen krijgt. Daarnaast kan je gebruik maken van magnesiumsupplementen. Magnesium is alleen te vinden in verschillende vormen, zoals citraat, malaat, chloride, bisglycinaat, tauraat en oxide. De laatste vorm, magnesiumoxide, wordt (helaas) vooral gebruik in supplementen. Deze vorm is goedkoop en niet goed opneembaar voor het lichaam, omdat het onoplosbaar is. Een groot deel verlies je direct via je urine. Dure plas dus lijkt mij. Gelukkig zijn er ook goed opneembare vormen, zoals magnesiumcitraat en magnesiumtauraat.

Wil je af van je (spier)krampen, je beter kunnen concentreren en meer energie hebben? Of wil je advies over het gebruik van magnesiumrijke voedingsmiddelen en magnesiumsupplementen? Neem dan contact op, zodat we samen kijken wat past in jouw leefstijl.

Liefs,

Mandy

*Heb jij een verminderde nierfunctie of een stoornis in de prikkelgeleiding van het hart? Overleg dan eerst met de arts over het gebruik van magnesium.

MEER BERICHTEN

%d bloggers liken dit: