Ik merk om mij heen (zowel binnen mijn sociale netwerk als in de media) dat gezonde voeding steeds meer aandacht krijgt. Meer mensen komen er achter dat voeding een enorme impact op je leven kan hebben en invloed heeft op hoe je je voelt. Andere en gezonde voeding kan je helpen om meer energie te krijgen, je fitter te voelen, slanker te worden en een helderder hoofd te krijgen. Dit is nog maar een kleine opsomming. Dat je goed moet eten om gezond te worden weet je misschien al. Maar wat is goede voeding?

Wat is nou waarheid?

Wat ik zie is dat er veel verschillende meningen zijn over wat nou gezonde voeding is. Ook in mijn praktijk krijg ik hier veel vragen over: ‘Jij zegt dit…, maar op internet lees ik dat juist…. goed is’. Er zijn oneindig veel diëten, visies, stromingen en richtlijnen. Deze staat soms wel lijnrecht tegenover elkaar. Is het ene nou fout en het andere goed? Veel adviezen overlappen elkaar en op andere punten spreken ze elkaar juist tegen. Ik geloof niet dat er 1 standaard dieet is dat voor iedereen perfect is. Vanuit mijn visie zijn 2 dingen belangrijk:

  1. Kijk welke voeding bij jou past en wat werkt
  2. Elk menselijk lichaam is uniek en reageert anders op voeding

Er is maar 1 manier om erachter te komen wat werkt voor jou: ga op ontdekkingsreis en ervaar wat gezonde voeding met jouw lichaam doet.

Voeden of vullen?

Heb jij jezelf wel eens afgevraagd waarom je iets eet en wat voor een invloed dit heeft op jouw lijf? Ik ben er van overtuigd dat veel mensen zichzelf niet voeden met wat hun lijf nodig heeft, maar vullen. Ze eten dingen die energie kosten voor het lichaam, i.p.v. dat het energie oplevert. Lichamelijk en geestelijke klachten worden o.a. veroorzaakt door wat je eet.

Voeding is zo veel meer dan eten. Ook slapen, bewegen en ontspanning voeden ons leven.Geef jij je lijf de juiste voeding die het nodig heeft? Dan zal je merken dat gezond eten een enorm positief effect kan hebben op je gezondheid. De basisvraag die ik mezelf stel altijd stel: ‘wat is voor deze persoon geschikte voeding?’.

Laat voeding vóór je werken in plaats van tegen je.

Persoonlijke aanpassingen

Eet voeding wat bij jouw lijf past en voed je lichaam (i.p.v. te vullen). Met mijn cliënten kijk ik welke persoonlijke aanpassingen gemaakt kunnen worden, die ook vol te houden zijn op lange termijn. Daarnaast kijken we naar mogelijkheden en denken we in oplossingen. Ik geloof niet in diëten. Dit meestal werkt op korte termijn, maar op lange termijn is het niet vol te houden en val je snel terug in oude (ongezonde) gewoontes. Als ik aan diëten denkt, dan denk ik aan producten die je niet mag en hierdoor juist wel wil. Er zijn wel een aantal basisrichtlijnen, die voor een groot deel van de mensen effectief zijn!

Dat is die ontdekkingsreis die je gaat maken. Wat ik namelijk zeker weet is: als je niets verandert zal je geen andere resultaten verwachten en niet ervaren wat andere voeding met jouw lijf kan doen. Op ontdekkingsreis dus!

gezondevoeding

 

Wat zijn mijn basisrichtlijnen?

  • Eet verse en onbewerkte voeding > onbewerkt eten is alles wat de natuur je geeft, bevat zo min mogelijk toevoegingen (o.a. suikers en zout). Onbewerkt eten geeft de meeste verzadiging en is nog lekkerder ook
  • Beperk de hoeveelheid koolhydraten > daar eten wij in Nederland in de regel namelijk veel te veel van
  • Eet voldoende eiwitten bij elke maaltijd > het dient als belangrijke energiebron en als bouwstof voor het lichaam leveren energie en bouwstoffen. Ook zorgt het ervoor dat je eerder verzadigd bent en dat je niet binnen no time weer trek krijgt
  • Wees niet bang voor vet, maar eet voldoende bij elke maaltijd > vet dient als smaakmaker en zorgt voor een lang verzadigingsgevoel. Bovendien voorkomt het energie dips na de maaltijd
  • Maak van groente een feestje en eet minimaal 400 gram per dag > groente moet binnen elke maaltijd een rol spelen. Het levert veel vitamines, mineralen, anti-oxidanten en vezels die een lang verzadigingsgevoel geven. Ook je darmen worden er bij van!
  • Eet per dag 3 verzadigende hoofdmaaltijden > minder vaak eten is gunstig voor zowel je bloedsuikerspiegel, je immuunsysteem, je spijsvertering en voorkomt snaai trek tussendoor. Wanneer je verzadigend eet, krijg je rust in je hoofd en hoef je niet de hele dag bezig te zijn met eten
  • Drink ca. 2 liter per dag > kies voor water, (kruiden) thee en enkele kopjes zwarte koffie. Honger en dorst geven het zelfde signaal aan de hersenen. Denk je dat je honger bent? Dan kan het heel goed dat je lichaam vraag om vocht.
  • Beweeg dagelijks en regelmatig > dit betekent echt niet dat je naar de sportschool moet. Elke vorm van ‘niet-zitten’ levert al gezondheidswinst op. Goed voor je spijsvertering, brein en spieren! (Bovendien kom je zo ook minder in de verleiding om naar de koelkast te lopen..;))

Last but not least = GENIET!

Dit zijn een aantal basisrichtlijnen die je kunt toepassen in het dagelijks leven. Je zult snel verschil merken in jouw energie niveau, spijsvertering en (vage) klachten kunnen snel verminderen.

*Gebruik je medicijnen, zoals diabetesmedicijnen, start dan niet zonder overleg met een specialist met bovenstaande basisrichtlijnen.

MEER BERICHTEN

%d bloggers liken dit: