Fermenteren is een proces waarbij onder invloed van micro organismen (bacteriën, schimmels en gisten) een product verandert in zuurgraad, smaak, geur, verteerbaarheid en ook de houdbaarheid van een product. In de tijd van vóór de koelkast was fermenteren de manier om producten te conserveren.

Met gefermenteerd voedsel leg je een stevige basis voor je darmgezondheid. Het is kant en klare probiotica, of te wel lichaamseigen micro-organismen die jouw darmflora positief ondersteunen! Een feestje voor je darmen en spijsvertering dus.

Afgelopen weken stond er dus weer een nieuw experiment klaar. Dit keer was het zuurkool! Zelf gemaakte zuurkool is niet alleen veel lekkerder, maar het bevat juist de gunstige darmbacteriën. Veel gefermenteerd voedsel, zoals zuurkool uit de supermarkt, wordt uiteindelijk weer verhit of gepasteuriseerd waardoor de gezonde bacteriën en enzymen weer verloren gaan..

Eerder maakte ik al zelf kokosyoghurt. Zelf zuurkool maken is absoluut niet moeilijk. Je hebt alleen geduld nodig om de fermentatie op gang te laten komen.

 

Ingrediënten voor 1 grote weckpot:

  • 1 hele witte kool
  • 22,5 gram zeezout per kilo kool, fijngemalen in de vijzel
  • 5 gram mosterdzaad
  • 4 gram jeneverbessen
  • 3 gram karwijzaad
  • optioneel: 3-4 blaadjes laurierblad en een paar takjes tijm
  • extra nodig: weckpot

 Bereiding:

Verwijder de buitenste bruine en of vieze bladeren van de kool. Leg 1 schoon blad apart, dit heb je op het einde nodig.

  • Snijd de witte kool doormidden en verwijder het harde gedeelte. Snijd vervolgens de kool zeer fijn. Dit kan met een scherp mes of een mandoline of nog handiger een keukenmachine.
  • Weeg de kool om de exacte hoeveelheid zout te bepalen. Per kilogram kool heb je 22,5 gram zout nodig. Meng de kool en het zout in een grote bak.
  • Nu komt het spannende onderdeel: het mishandelen van de kool.Door de groente te knijpen, stompen of slaan, komt het vocht vrij uit de kool. Laat even staan.
  • Ondertussen zoek je alle kruiden bij elkaar en weeg je af. De basis bestaat uit mosterdzaad, jeneverbessen, karwijzaad. Persoonlijk vond ik het prachtig om ook laurierblad en tijm toe te voegen. Maak hierin je eigen keuze.
  • Vervolgens “mishandel” je de groente opnieuw en zodra de kool veel vocht begint te verliezen ben je klaar. Dit duurt ongeveer 5 minuten.
  • Meng vervolgens de droge kruiden met de zuurkool en stop in een pot. Het laurierblad en tijm voeg je als laatste toe. Duw de kool goed in het vocht naar beneden. De kool moet helemaal onder water staan. Dek af met het stuk koolblad dat je apart gehouden hebt. Zorg dat het blad de kool goed vastklemt, zodat het niet gaat drijven. Leg er desnoods iets zwaars op, zoals een zakje knikkers. Dit heb ik overigens niet gedaan, want mijn blad sloot goed af.
  • Sluit de pot af. Nu is het 2-3 weken wachten totdat de zuurkool klaar is. In het begin dien je ELKE dag even de pot te openen, zodat het gas kan ontsnappen. Controleer regelmatig of de zuurkool nog wel onder water staat. Mocht er toch een soort witte schimmel ontstaan, veeg of schep dit direct weg.
  • De zuurkool is klaar als er geen gasopbouw meer is en lekker smaakt. Om het zeker te weten, kun je de pH waarde meten (4,6). Bewaar in de koolkast.

Je kunt de zuurkool natuurlijk tijdens het diner gebruiken, maar door een salade doet deze zuurkool het ook erg goed!

Heb jij wel eens zuurkool zelf gemaakt of dit recept? Deel dan je ervaring en laat mij weten wat je er van vindt.

 

Andere geschikte gefermenteerde producten, zijn: kimchi, Tamari, Shoyu, miso, tempé, amazake, kombucha, augurken, (appel) azijn, zure zuivel (die een langdurig fermentatieproces heeft ondergaan met levende bacteriën) zoals kefir, water kefir, biologische rauwmelkse yoghurt en rauwmelkse kaas.

Dit recept komt van lekkeretenmetlinda

%d bloggers liken dit: