Eet je vaak op de bank voor de tv, even snel onderweg, lees je het nieuws in de krant, op je telefoon of tablet terwijl je eet? Dan proef je waarschijnlijk niet goed wát je eet. Ook weet je niet hoeveel je eet en zo eet je ongemerkt teveel. En weet je eigenlijk waarom je eet? Uit gewoonte? Voor de gezelligheid? Omdat je verdrietig bent? Of omdat je trek hebt? De meeste mensen staan langer in de keuken, dan met het opeten hiervan. Eten met aandacht, dat klinkt misschien eenvoudiger dan je denkt. Uit onderzoek blijkt dat niet alleen wat, maar ook hoé je eet belangrijk is voor een gezond eetpatroon. Wist je dat eten met aandacht je ook slankt maakt. Hoe dat precies zit lees je hier. Ook geef ik je 8 praktische tips hoe je eenvoudig kan eten met aandacht!

Wat is het effect van eten met aandacht?

Iedere keer als je begint met eten, duurt het minimaal twintig minuten voordat je hersenen het signaal ontvangen ‘ik heb voldoende gegeten’ en ‘ik ben verzadigd’. Eet je te snel dan is de kans groot dat je te veel eet, omdat je hersenen niet op tijd dit signaal hebben ontvangen. Na twintig zit je ‘opeens’ bomvol. Daarnaast worden je reuk- en smaakzintuigen verwaarloosd, wat direct invloed heeft op je spijsvertering. Een opgeblazen buik en weinig energie zijn hier een gevolg van. Neem je de tijd om de geur van je eten tot je te nemen en te proeven welke smaken er vrij komen, dan wordt de productie van je spijsverteringssappen gestimuleerd. Je eten wordt hierdoor beter verwerkt, voedingsstoffen worden rustig opgenomen en je zit vol met energie!

8 praktische tips om met aandacht te eten

  1. Ontspan en eet bewust
  2. Eet met plezier door al je zintuigen bij het eten te betrekken: Welke geuren ruik je?, Welke smaken proef je? Welke textuur voel je in je mond? Hoe ziet je eten eruit?
  3. Eet op een vaste plek, bij voorkeur aan tafel. Wanneer je telkens iets lekkers eet als je bijvoorbeeld tv kijkt, dan krijg je op den duur vanzelf al trek zodra je de afstandsbediening pakt. Door aan tafel te eten en niet tegelijk tv te kijken, ‘ontkoppel’ je activiteiten die met eten samenhangen
  4. Eet zonder prikkels, zoals de t.v., tablet, mobiel of krant. Eet bijvoorbeeld eerst je maaltijd en lees daarna de krant. Je zult merken dat je meer geniet van wat er op je bord ligt
  5. Maak van eten een sociaal moment en eet met elkaar
  6. Kauw rustig en regelmatig. Kauw minimaal twintig keer op iedere hap, afhankelijk van de structuur van je eten. Door goed te kauwen, wordt je spijsvertering versoepeld en komen er meer smaken vrij. Zo geniet je meer van het geen wat je eet en eet je nooit te veel
  7. Neem de tijd voor je maaltijd. Pauzeer eens kort tussen je happen door en leg je bestek even neer
  8. Gebruik kleiner bestek en kleinere borden Je neemt kleinere happen en dat vergroot je smaakreceptoren
  9. Neem geen nieuwe hap voordat de vorige is doorgeslikt
  10. Schep kleine porties op en zet de pan(nen) niet op tafel, maar laat deze op het fornuis staan. Zo ben je minder snel geneigd om nog een keer op te scheppen

Liefs,

Mandy

MEER BERICHTEN

%d bloggers liken dit: