Heb je regelmatig last van brandend maagzuur? Of heb je last van oprispingen en van een geïrriteerde keel? Dan klinkt het je vast niet onbekend in de oren om even snel naar de drogist te gaan en een maagzuurremmer te kopen. Recent stond het gebruik van maagzuurremmers volop in de media. Dit was niet zonder reden. Uit onderzoek blijkt dat maar liefst twee miljoen Nederlanders regelmatig een maagzuurremmer gebruikt. Maar liefst de helft heeft een maagzuurremmer vermoedelijk helemaal niet nodig. Ik vind dit schrikbarend veel! Bovendien staat het in de top 10 van meest gebruikte middelen. Brandend maagzuur kan namelijk zowel veroorzaakt worden door een teveel aan maagzuur als door een tekort aan maagzuur. Bij chronische stress, een vitamine B tekort én bij het ouder worden neemt de capaciteit om maagzuur te produceren af. Lees hier wat je zelf kan doen om brandend maagzuur te verlichten en zelfs te voorkomen.

Waarom heb je maagzuur nodig?

Het allerbelangrijkste zuur in de maag is maagzuur. Maagzuur is verantwoordelijk voor een aantal essentiële functies. Het is onmisbaar om bacteriën en schimmels te doden, zoals Helicobacter. Daarnaast bevat maagzuur het enzym pepsine dat nodig is om eiwitten te verteren. Ook bevat het de stof intristic factor, dat nodig is om vitamine B12 op te kunnen nemen.

Wist je dat zure voedingsmiddelen, zoals citroenen, geen verzurend effect hebben op het lichaamsweefsel? Het gaat namelijk niet om de zure smaak, van bijvoorbeeld citroenen, maar om wat de stof doet bij de verbranding in het lichaam.

Hoe kom ik aan brandend maagzuur?

Klinkt best gek toch? Je hebt last van brandend maagzuur en toch heb je een tekort aan maagzuur? Te weinig maagzuur geeft namelijk dezelfde klachten als te veel maagzuur. Bij een tekort aan maagzuur blijft de voedselbrij langer in de maag. De maagportier gaat pas open bij voldoende maagzuur. Bij te weinig maagzuur wordt de voedselbrij onvoldoende ‘ontsmet’ en gaat gisten. Door het gistingsproces ontstaan er gassen die een druk omhoog veroorzaken, naar de slokdarm. Het opstijgende zure voedselbrij tast de bovenkant van de maag (de kringspier) aan en komt in aanraking met de slokdarm. De zure gistende maaginhoud wordt ook wel het ‘zuurbranden’ genoemd. Er ontstaat uiteindelijk een disbalans in de darmen.

Brandend maagzuur hoeft dus niet direct een gevolg te zijn van een te veel aan maagzuur. Wat de maag dus absoluut niet wilt, is een maagzuurremmer. De klachten worden uiteindelijk alleen maar groter, wanneer dit veroorzaakt wordt door een maagzuurtekort. De eiwitvertering wordt verder geremd en de opname van vitamine B12 wordt minder. Brandend maagzuur kan daarnaast nog verschillende oorzaken hebben, zoals:

  • Ouderdom: de productie van maagzuur neemt af met een toenemende leeftijd
  • (Chronische) stress: als je lichaam langdurig stress ervaart, zijn andere systemen belangrijker om te kunnen overleven. Dit heeft de evolutie zo bepaald. Je lichaam heeft hierdoor minder energie over voor spijsverteringsprocessen, de productie van spijsverteringssappen zoals maagzuur. Het stresshormoon cortisol stimuleert de maagzuurproductie. Bij langdurige stress wordt cortisol minder geproduceerd, met als gevolg een tekort aan maagzuur. Voeding dat aankomt in de maag wordt hierdoor onvoldoende verteerd
  • Medicijnen: ontstekingsremmers en pijnstillers (ibruprofen, aspirine, diclofenac) tasten de beschermingslaag van de maag aan. Komt het maagzuur te dicht bij de maagwand, dan raakt de wand overprikkelt en wordt aangetast (maagzuurremmers worden om deze reden geadviseerd bij het gebruik van ontstekingsremmers)
  • Voedingsmiddelen die brandend maagzuur kunnen uitlokken, zoals scherpe kruiden, frisdrank, alcohol, pepermunt, koffie, chocolade, koolsoorten, grote hoeveelheid vet voedsel dat zwaar op de maag valt
  • En onjuiste vetzuur samenstelling in het lichaam, door een te veel aan omega 6 vetzuren (zoals linolzuur) en te weinig omega 3 vetzuren
  • Een niet goed sluitende maagklep (de klep tussen de maag en slokdarm). Dit ontstaat eerder bij een regelmatig overvulling van de maag. Als het maagvolume is opgerekt dan sluit het klepje onvoldoende
  • Een tekort aan stoffen die betrokken zijn bij de maagzuurproductie, zoals vitamine B1 en zink

Hoe herken ik brandend maagzuur?

Om onze voeding optimaal te kunnen verteren is maagzuur van cruciaal belang. De volgende symptomen kan je herkennen bij zowel een tekort als een teveel aan maagzuur:

  • Brandend gevoel in de keel
  • Oprispingen / boeren
  • Winderigheid
  • Opgeblazen gevoel na het eten
  • Vermoeidheid
  • Het gevoel van ‘een brok in je keel’ hebben

8 tips bij brandend maagzuur

Voor een blijvende oplossing, zonder het gebruik van maagzuurremmers, is het van belang dat de darm- en maagwand wordt hersteld. Zo kunnen de goede bacteriën weer groeien.

  1. Allereerst is het belangrijk om goed te kauwen en de tijd te nemen om te eten. Dit betekent dus t.v. uit, de krant weg en je telefoon uit het zicht. De enzymen in het speeksel krijgen meer tijd om in te werken op het voedsel. De spijsvertering begint namelijk al in de mond
  2. Beperk scherp eten, specerijen, frisdrank, koffie, pepermunt, zwarte thee, chocolade en alcohol
  3. Voorkom bewerkte koolhydraten en producten met snelle suikers
  4. Ontspan na het eten, door bijvoorbeeld te mediteren of rustig op de bank te zitten
  5. Verminder je stressniveau door activiteiten te doen waar je plezier in beleeft
  6. Drink niet tijdens het eten, of vlak voor het eten. Het maagzuur wordt hierdoor verdund, waardoor er een minder zuur milieu in de maag ontstaat
  7. Zorg dat je niet in een keer te veel (vet) eten eet
  8. Gebruik eventueel verse kruiden die de maagzuurproductie stimuleren bij te weinig maagzuur, zoals gember, citroensap en appelazijn

Het is altijd belangrijk om opzoek te gaan naar de werkelijke oorzaak. Wil je geen ‘brok in je keel hebben’ en weg met die maagzuurremmers? En wil je weten wat de oorzaak is en wat je er zelf aan kan doen? Neem dan contact op.

Liefs,

Mandy

MEER BERICHTEN

%d bloggers liken dit: